viernes, 13 de noviembre de 2009

Els beneficis de tocar un instrument

Practicar de forma habitual millora les habilitats del llenguatge, la memòria, la conducta o la intel•ligència espacial .



La música és un creixent camp d'investigació en la manera d'entendre els processos mentals implicats en el comportament. Una investigació recent assegura que la pràctica musical s'associa amb la plasticitat estructural i funcional del cervell que, al seu torn, confirma que aquest pot ser modelat a través de l'experiència. Per aquest motiu, cada vegada més especialistes recomanen una formació musical per a millorar les habilitats lectores i d'escriptura, sobretot, en nens amb dislèxia.

Durant l'última dècada s'ha generalitzat la investigació amb músics professionals per a l'estudi de la plasticitat del cervell. El motiu sembla clar: per assolir una gran velocitat en els dits, un músic necessita un gran entrenament mental. Un estudi realitzat fa diversos anys ja concloïa que un bon pianista o violinista poden arribar a practicar 7.500 hores abans de complir 18 anys. Els treballs elaborats amb aquest grup semblen verificar els beneficis que experimenta la fisiologia cerebral quan s'aprèn a tocar un instrument. Lutz *Jäncke, professor de l'Institut Tecnològic de Zuric (Suïssa), ha recollit la major part dels estudis realitzats en la pàgina web "*Faculty of 1000", on més de 2.000 científics rellevants opinen sobre la investigació científica principal.

Millorar la intel•ligència

*Jäncke proposa la música com teràpia neuropsicològica, ja que millora, sens dubte, les habilitats del llenguatge, la memòria, la conducta o la intel•ligència espacial (capacitat per a percebre de forma detallada el món i formar imatges mentals dels objectes). Aquesta última és fonamental per als pensaments de la vida quotidiana, des de solucionar problemes matemàtics complexos fins a embolicar l'esmorzar diari.

La millor edat per a iniciar-se en l'estudi musical és a partir dels cinc anys



Un estudi portat a terme amb nens de sis anys, a qui es va ensenyar a tocar un instrument durant 15 mesos seguits, va demostrar que, al final de l'entrenament musical, tots els menors van experimentar canvis en la seva anatomia cerebral. Les àrees usades per a processar la música van resultar ser majors i més actives. Publicat recentment a la revista "*Journal of *Neuroscience", és el primer estudi que es realitza sobre aquesta temàtica.

Les regions afectades comencen a canviar, fins i tot, als pocs mesos d'iniciar l'entrenament musical. Altra investigació canadenca de la Universitat *McMaster, elaborada en 2006, assenyalava que els canvis es comencen a detectar a partir dels quatre mesos d'ensenyament.

Teràpia musical

Les regions del cervell implicades en el processament de la música també són necessàries per a altres tasques, com la memòria o habilitats del llenguatge. Per tant, "si la música té una forta influència en la plasticitat del cervell, és possible que aquest mateix efecte pugui utilitzar-se per a millorar el rendiment cognitiu", assegura *Jäncke. Per aquest motiu, proposa aprendre a tocar un instrument com teràpia *neurocognitiva. Un dels estudis més importants en aquest sentit ho va realitzar *Teppo *Sarkamo, neuròleg de la universitat d'Hèlsinki, en 2008.

En ell, va intentar examinar si escoltar música diàriament augmentava les probabilitats de recuperar les funcions *neurocognitivas i de l'estat d'ànim després d'un accident *cerebrovascular (*ictus). Els resultats van mostrar una millora significativa en la recuperació de la memòria verbal i de la capacitat d'atenció. També va haver una millora substancial de l'estat d'ànim. Segons *Jäncke, la música pot utilitzar-se com una eina no *invasiva per a teràpies *neurológicas. La formació musical, a més, podria millorar les habilitats lectores i d'escriptura, més si s'utilitza amb nens *dislèxics.

Tot avantatges

A més dels beneficis fisiològics citats, la pràctica de tocar millora l'estat *anímic dels nens i la seva relació amb els altres. *Carolyn *Phillips, directora executiva de la Jove Sinfònica de *Norwalk és autora de "*Twelve *Benefits of *Music *Education", on enumera els avantatges globals de la música. En el terreny individual, tocar un instrument converteix a qui ho fa en una persona metòdica que cuida els detalls (en cas contrari, no sona bé), planifica bé les tasques i té molta capacitat d'atenció. Aquesta conducta es pot extrapolar a la tasca pròpia de l'estudiant, a qui s'exigeix qualitat i resultats.

La música és un mitjà d'expressió, i una conseqüència d'això és una bona autoestima. Ensenya als joves a vèncer la por i assumir riscos, aporta seguretat i autoconfiança. Si es forma part d'una orquestra o grup, la pràctica millora el treball en equip (per a assolir un objectiu únic) i la disciplina: perquè una orquestra soni bé, el conjunt ha de treballar en harmonia. Afavoreix el compromís per a aprendre, assistir als assajos i practicar a casa.

El meu primer instrument musical

Els nens travessen un període en el qual la melodia i el soroll són el mateix: un simple efecte sonor. En aquest aprenentatge, qualsevol instrument de percussió és el seu favorit, i qualsevol element és susceptible de ser un tambor. El psicòleg Jean *Piaget assegura que en aquest moment el nen té davant un objecte de curiositat per descobrir. Però arriba un moment que el nen, si mostra interès per la música, voldrà anar més enllà. La millor edat per a iniciar-se en l'estudi musical, amb un instrument "de debò", és a partir dels cinc anys.

No obstant això, no es recomana als pares imposar aquest aprenentatge i s'aconsella que sigui el propi nen qui esculli l'instrument que vol aprendre a tocar, si bé el piano i la flauta són els dos que menys exigeixen als nens d'aquesta edat. Si es decideix contractar a un professor, és essencial que aquest tingui experiència prèvia amb nens molt petits, ja que l'aprenentatge difereix al dels adults. L'ensenyament més adequat a aquestes edats aprofita la imaginació i l'espontaneïtat del menor, en lloc d'imposar una disciplina tancada, amb l'objectiu que les classes es converteixin en una sessió de jocs amb música i moviment, no una tasca obligatòria.

No hay comentarios:

Publicar un comentario